Jaką rolę mogą pełnić prawnicy w mediacji? Informowanie klientów
- 31 grudnia 2012; 17:23
- Mediacje / Mediacje od A do Z
fot. sxc.hu
Prawnicy, jako osoby, które mają zazwyczaj pierwszy kontakt z klientem w przypadku zaistnienia sporu, mogą odgrywać aktywną rolę w ich informowaniu między innymi o:
- Możliwościach zastosowania mediacji;
- Cechach różniących mediację od postępowania sądowego;
- Czasie i kosztach procesu sądowego w porównaniu z czasem i kosztami mediacji.
Prawnicy zazwyczaj obawiają się, że klienci mogą uznać taką informacje za słabość czy też niechęć do prowadzenia procesu. W takiej sytuacji pomocne mogą się okazać przepisy dotyczące obowiązku informowania klientów o mediacji.
A co jest niezmiernie istotne informacja o mediacji, może pozytywnie wpłynąć na relację prawnik – klient, budując zaufanie między nimi. To klient mając wiedzę od swojego prawnika o alternatywnych do sądowych metodach rozwiązywania sporów , może świadomie podjąć decyzję o wyborze określonej procedury.
Może się stać i tak, że prawnik nie poinformuje klienta o możliwości prowadzenia mediacji, a klient biorący wcześniej udział w takim postępowaniu w innych sprawach, może stracić zaufanie do prawnika i odnieść wrażenie, że na przykład pominął te informacje ze względów finansowych.
W przypadku, gdy druga strona sporu wykaże inicjatywę postępowania mediacyjnego wówczas prawnik może wspólnie ze swoim klientem dokonać analizy ryzyk procesowych i przekonać go, gdy się waha lub ma wątpliwości do mediacji.
Podejmując decyzję o przystąpieniu do mediacji, prawnicy mogą pomóc klientom
w określeniu, jakie cele zamierzają osiągnąć np.:
- Najlepszy możliwy wynik finansowy;
- Zachowanie prywatności;
- Poprawienie relacji;
- Ograniczenie czasu i kosztów procesu;
- Czy też uzyskanie konkretnego porozumienia.
Zidentyfikowanie celów mediacji z punktu widzenia dalszego jej planowania jest bardzo ważne a dotyczy między innymi:
- Ustalenia kto jest główną osobą prowadząca rozmowy;
- Określenia jaka jest w niej rola prawnika;
- Kogo wybrać na mediatora;
- Jaki styl i strategie negocjacji stosować.
Ta identyfikacja, jakże rozległych celów, jakie zamierza osiągnąć klient, a także dla odkrycia jego interesów wymaga od prawnika technik efektywnej komunikacji.
Koniec części drugiej
Źródła
Mediacje. Teoria i praktyka pod redakcją Ewy Gmurzyńskiej i Rafała Morka. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska sp. z o.o.